Eerste week in Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Manon Verheijen - WaarBenJij.nu Eerste week in Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Manon Verheijen - WaarBenJij.nu

Eerste week in Thailand!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

09 Februari 2016 | Thailand, Chiang Mai

Nu ik een week in Thailand ben, wordt het tijd voor mijn eerste reisverslag! Al moet ik zeggen dat het voelt alsof ik hier al veel langer dan een week ben, er is namelijk zoveel dat ik voor mijn gevoel al gezien heb.

Toen ik vorige week woensdag in Bangkok aankwam, was ik super moe van mijn reis en wilde zo snel mogelijk naar mijn hostel. Wat ertoe leidde dat ik meteen mijn eerste tuktuk tocht door Bangkok maakte. Het verkeer in Bangkok is echt verschrikkelijk hectisch (stoplichten zijn hier zeldzaam, dus iedereen doet maar wat), dit mocht ik dus meteen van dichtbij mee maken.
Nadat ik een beetje gesetteld was in mijn hostel ben ik de buurt gaan verkennen. Ik was echter zo moe, dat ik de weg niet kon onthouden en ook al meteen verdwaalde. Na eindelijk de bekende Khao San road te hebben gevonden, heb ik hier mijn eerste echte Aziatische maaltijd van een straatkraampje genuttigd. Erg lekker!
Daarna ben ik al om 6 uur in bed gaan liggen en heb de eerste nacht 14 (!) uur geslapen.
Op mijn 2e dag in Bangkok ben ik het grand palace (inclusief de tempel of the emerald buddha) en de wat pho (tempel van de liggende Boeddha) gaan bekijken. Met de boot ben ik hiernaartoe gegaan, aangezien dit veel sneller gaat (en veel leuker is) dan deelnemen aan het vastlopende verkeer. Op weg naar het grand palace ben ik in 5 minuten door 2 verschillende mannen aangesproken, die mij wijs probeerden te maken dat op dat moment een besloten ceremonie in het paleis plaats vond voor de monniken en de bewoners. Dus wilden ze me maar al te graag een toer door de stad aanbieden met hun tuk tuk. Blij dat ik van tevoren hier veel over gelezen had, heb ik snel hun aanbod afgeslagen en ben verder gegaan. Vervolgens ben ik als een echte toerist de tempels en het paleis gaan bekijken. Onder de indruk van al het moois (en al het goud), ben ik na een tijd weer terug gegaan naar mijn hostel. Dit was de 2e keer dat ik verdwaalde, dus ook op dit moment was ik erg blij met de tuk tuk chauffeur die me naar mijn hostel bracht. Die avond ging ik namelijk met 2 meiden, die ik in het hostel ontmoet had, naar een skybar in Banglok. Op de 64e verdieping (op het dak) van een hotel, hebben we van een uitzicht genoten, dat me kippenvel bezorgde. Net op tijd om nog de zonsondergang te zien en met een cocktail in de hand, was dit een heel goed begin van mijn reis!
De dag erop (vrijdag) ging ik met Vicky, 1 van de meiden die ik had ontmoet in het hostel, op een trip naar een drijvende markt. Met een mini busje gingen we op weg, maar toen we al meer dan 2 uur in het busje zaten begonnen we toch wel een beetje ongerust te worden. Werden we wel echt naar die markt gebracht? Uiteindelijk (na bijna 3 uur) kwamen we gelukkig aan bij de markt, waar we te horen kregen dat er een weg afgesloten was, waardoor we super erg om moesten rijden. Onderweg had de man ons nog een mooie tempel laten zien, die zich in een hele grote boom bevond. Op de markt zelf waren allemaal bootjes waarin de gerechten werden gekookt, die door gasten (zittend aan het water) werden besteld. Erg leuk om te zien! We eindigden de trip met een boottocht, waarbij ik voor het eerst vuurvliegjes heb gezien! Eenmaal terug in Bangkok hebben we nog genoten van een heerlijke (en hardhandige) Thaise massage. En als afsluiting een knapperige sprinkhaan gegeten van een kraampje, iets wat ik al lang wilde proberen! Ik moet zeggen dat het geen bijzondere smaak is, het is gewoon raar dat het zo knapperig is..

Op zaterdag vond ik het tijd om Bangkok te verlaten en ben ik vertrokken naar Ayutthaya. Hier heb ik 1 van de eerste de beste hostels die ik tegen kwam geboekt, zonder te kijken waar ik eigenlijk ging slapen.. Hier heb ik meteen van geleerd. Nadat ik namelijk betaald had en voelde hoe hard mijn bed was, had ik al meteen spijt. Daar kwam nog bij dat het nogal een sober hostel was, echt totaal niet gezellig en later bleek ik mijn kamer met 4 mannen te delen. Ik trooste mezelf maar met de gedachte dat ik maar voor 1 nacht geboekt had en ging snel op weg naar alle tempels. Met mijn gehuurde fiets had ik de eerste 2 tempels bekeken, erg indrukwekkend! Hierna verdwaalde ik echter.. Op de kaart die ik had gekregen stonden namelijk geen straatnamen vermeld, maar alleen de tempels en waar de straten liepen. Na wat rondjes te hebben gefietst was ik het nogal zat en hier maakte een tuk tuk bestuurder graag gebruik van. Dus al gauw zat ik in een privé tuk tuk, die me 3 uur lang langs alle mooie tempels heeft gebracht. Uiteindelijk was ik erg blij hiermee, hierdoor heb ik in 1 dag heel veel kunnen zien! Deze avond heb ik in m'n eentje bij een heel leuk restaurantje gegeten, dit was de eerste keer dat ik alleen uit eten ging en eigenlijk beviel het me best goed (waarschijnlijk deels door de fijne sfeer hier). Het eindigde alleen iets minder leuk, doordat een dronken man die het restaurant (blijkbaar voor de zoveelste keer) lastig viel, door de ober werd bedreigd met een mes. Uiteindelijk is dit allemaal goed afgelopen en ben ik maar terug gegaan naar het hostel.

Na een niet zo'n fijne nacht in het hostel, ben ik zondagochtend vroeg vertrokken naar Sukhothai. In de bus naar Sukhothai ontmoette ik Gina, een Duits meisje die onder andere in Nijmegen heeft gestudeerd. Dit maakte de 6 uur lange rit heel wat gezelliger! In Sukhothai aangekomen, hoopten Gina en ik dat ik in hetzelfde hostel kon slapen als die zij al had geboekt. Dit hostel zat echter helaas vol, net als wat andere hostels in de buurt. Ik had er totaal niet bij stilgestaan dat het die dag Chinees nieuwjaar was, waardoor de hostels een stuk voller zaten. Uiteindelijk heb ik die nacht in mijn eigen houten hutje, met twee persoonsbed en badkamer geslapen. Dit was voor een nachtje wel heel erg fijn!
De dag erna (maandag) ben ik samen met Gina de historische tempels gaan bekijken, dit deden we weer op de fiets. Behalve langs hele mooie tempels, fietsten we ook door een hele mooi natuur en kwamen we op kleine paden terecht, die uiteindelijk niet helemaal voor de fietsers bestemd bleken. Waardoor we ook een klein beetje een kijkje konden nemen in het leven van de bewoners daar. Zo kwamen we langs een tentje vol met watermeloenen, waar een vrouw met haar kindje (waarschijnlijk de hele dag) zat. Hier kochten we een watermeloen, die helemaal voor ons werd gesneden. Daar vroeg ze 30 baht voor, wat minder dan zo'n 80 cent is.. Erg onvoorstelbaar.
Na een paar uur hadden we het wel gehad met de tempels, want na een tijdje gaan ze toch allemaal een beetje op elkaar lijken. Dus toen werd het tijd om maar het hostel te gaan, om een lekker rustig avondje te hebben. Wat ik best moeilijk vond om te zien, was dat de eigenaren van dat hostel zelf geen eigen slaapkamer hadden, wat betekent dat ze op matrasjes op de grond van de receptie lagen te slapen.. Dan ga je toch wel met een dubbel gevoel in het bed van dat hostel liggen.

Die ochtend erop (vandaag) zijn Gina en ik vertrokken naar Chiang Mai. Hier hebben we tot nu toe nog niet zoveel van kunnen zien, wel hebben we ergens lekker westers gegeten. Een tonijn salade en patat is toch wel heel lekker als je alle dagen rijst hebt gegeten. Ook mis ik brood al wel heel erg, ik heb een beetje moeite met fatsoenlijk ontbijt krijgen hier. Waardoor het vaak bestaat uit fruit en pinda's. Ondertussen heb ik wel heerlijke rijstkoekjes ontdekt en heb ik tot nu toe ook geen moeite met elke dag een Magnum eten om de honger te stillen haha. Langzaam ontdek ik het eten hier steeds meer en wordt het steeds beter!
Morgen gaan we naar een Olifanten opvang centrum, waar we slecht behandelde olifanten eten gaan geven en gaan wassen!
Terwijl iedereen thuis waarschijnlijke nog carnaval aan het vieren is, is het hier alweer half 12 's avonds en ga ik zo lekker slapen. Ben benieuwd hoe goed dat zal gaan op een slaapzaal met 12 meiden en wederom een hard bed, maar dat moet vast goed komen. Ik heb al veel foto's gemaakt van alles, dus deze zal ik ook nog proberen toe te voegen!




  • 17 Februari 2016 - 10:37

    Riny Elsjan:

    Goedemorgen Manon,

    Mijn reaktie komt wel 'n beetje aan de late kant[er was iets met de computer].
    Ik heb jouw verslag over de eerste week gelezen en kan er opuit maken dat je van de ene in de andere verbazing valt.
    Contacten maken gaat gemakkelijk en zo af en toe met iemand iets ondernemen zal ook wel gezellig zijn, m.n. als er 'n klik is.
    Ik heb de foto's ook bekeken en kan hier wel op uitmaken dat er veel moois te zien is.
    Je zult wel helemaal gesetteld zijn na ruim twee weken.
    Hopelijk krijgen we van jou nog veel moois te zien. Je krijgt van Joop en mij 'n hele dikke kus en toi toi toi.

  • 19 Februari 2016 - 13:55

    Manon Verheijen:

    Bedankt, leuk wat van jullie te horen! Klopt helemaal, ik vermaak me hier heel goed en begin een beetje gesetteld te raken. Ik ben ondertussen bezig met het schrijven van mijn volgende verslag, dus jullie kunnen snel weer meer lezen! Liefs

  • 23 Februari 2016 - 07:50

    Irene:

    Wat een mooie ervaringen Manon, daar was ik niet bang voor. Soms kan ik me er beelden bij bedenken. Tof hoe jij je avontuur aangaat. Geniet ervan, maar blijf op je hoede. In elk land hebben ze hun manier van toeristen tillen. Probeer altijd de prijs te halveren met afdingen. Toeristen zijn voor hun nu eenmaal hun bron van inkomsten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 27 Dec. 2015
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 3034

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 30 April 2015

Backpacken in zuid-oost Azie

Landen bezocht: