Tweeënhalve week in Laos! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Manon Verheijen - WaarBenJij.nu Tweeënhalve week in Laos! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Manon Verheijen - WaarBenJij.nu

Tweeënhalve week in Laos!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

09 Maart 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Nu ik Laos verlaten heb, wordt het wel weer tijd voor een verslag! Aangezien het al een tijd geleden is, kan het zijn dat het een beetje lang wordt..

Vandaag heb ik Laos verlaten, terwijl ik dit schrijf ben ik op weg naar mijn eerste bestemming in Cambodja: Siem Reap.
In totaal ben ik 2,5 week in Laos geweest, dit begon met een boottocht van 2 dagen over de Mekong. Na de eerste dag op de slowboat te hebben gezeten, kwamen we aan in Paksbeng - een klein plaatsje langs de rivier. Hier belandde ik met een Nederlanse meid en een Engelse jongen op een kamer, die eigenlijk maar voor 2 personen bestemd was. De eigenaren zeiden dat ze er wel een bed bij konden zetten. Dit 'bed' bleek een matras op de grond te zijn, waar de veren uitsprongen. Ik was blij dat de jongen zich opofferde om erop te slapen! Ik werd 's nachts namelijk zelfs een paar keer wakker van het gekraak van zijn matras..
Na de 2e dag op de Mekong te hebben gevaren, kwamen we aan in Luang Prabang. Hier begon de zoektocht naar een slaapplek, want veel hostels bleken al vol te zitten. Dus we hadden een plek met WiFi gezocht en online een hostel geboekt. Toen we echter bij dit hostel aankwamen bleek die vol te zijn.. Na nogal aandringen, regelde de eigenaar een slaapplek voor ons in een ander guesthouse, waar ze heerlijke bedden bleken te hebben! (Ondertussen ben ik al wel gewend geraakt aan de harde bedden).

In Luang Prabang kun je nog heel goed de Franse invloeden zien van de tijd dat het een Franse kolonie was. Zo wordt er op iedere hoek van de straat baguettes verkocht, zijn er boetiekjes te vinden en zien veel gebouwen er Frans uit. Heel leuk om te zien!
De eerste dag gingen we een wandelroute doen door het oude centrum. Dit bracht ons langs de ochtendmarkt, die er heel kleurrijk uitzag met allerlei soorten fruit, gekleurde eieren (roze) en de kruiden die ze verkochten. Verder bracht de route ons langs wat tempels en het Royal palace, waar de geschiedenis en het gehele paleis van de koninklijke familie te zien was. Één van de kamers was bedekt met een mozaïek van Japans glas, waarmee de geschiedenis van Laos werd uitgebeeld. Dit was echt heel mooi gedaan, maar helaas mocht je hier geen foto's van maken.
In de avond ging ik op jacht naar souvenirs op de nachtmarkt, die echt ontzettend groot was. Hier verkochten ze natuurlijk de gebruikelijke souvenirs, maar ook andere dingen zoals handgemaakte lampions, doeken en hele mooie beelden. In een zijstraat kon je allerlei eetkraampjes vinden met hele kippen, kippenkoppen, varkenshoofden en nog veel meer. In Laos is het gebruikelijk om eerst het hele dier te bakken, voordat je het hoofd en dergelijke eraf haalt. Dus hier heb ik mijn ogen uit staan kijken. Verder kon je hier voor nog geen 2 euro van een heerlijk buffet genieten, wat ik dan ook 2 avonden heb gedaan.

De volgende ochtend ging ik om 6 uur eruit, om de ochtendceremonie van de monniken te kunnen bekijken. Iedere ochtend lopen de monniken namelijk door de straten van luang Prabang, waar de lokale mensen op hun knieën zitten met een mandje rijst. Iedere monnik heeft zijn eigen metalen bol, waar door iedereen een handje rijst in wordt gegooid. Dit was bijzonder om te zien, maar ergens schaamde ik me ook dat ik tussen de toeristen stond toe te kijken. Er waren namelijk veel mensen die als paparazzi met flits foto's stonden te maken van de monniken, terwijl dit verboden is (ze drukten hun camera zowat in hun gezicht). Aangezien dit elke dag gebeurd, kan ik me voorstellen dat de monniken dat totaal niet waarderen en dat ze de toeristen heel vervelend vinden. Dus heb ik op een afstandje staan toe kijken, want het was toch wel bijzonder om te zien.
Later die dag ging ik met een groep naar de Kuang si falls, dit was een menthol blauwe waterval, zo blauw dat het bijna onwerkelijk is. We zijn naar de top van de waterval geklommen en vanaf daar kon je naar een grot lopen, die 3 km verderop lag. Wij hadden het geluk dat een tuktuk chauffeur ons halverwege een gratis rit aanbood! Het was echt ontzettend heet, dus we waren hem heel dankbaar. Bij de grot kregen we een zaklamp en mochten we zelf naar binnen gaan. In de grot waren wat buddha beelden te vinden, maar verder was het niet heel indrukwekkend.
Op de weg naar beneden, hebben we in een 'verboden' meer gezwommen van de waterval. Via wat mensen hadden we gehoord, dat ergens op een pad een hek stond met 'verboden toegang'. En als je daar overheen klom, je bij een meertje terecht zou komen met geen enkele andere toeristen. Ondanks het feit dat het verboden was, klonk dit wel heel verleidelijk, dus zijn we een kijkje gaan nemen. Dit eindigde in dat we aan de top van de waterval een privé meertje hadden, waar ook niemand ons kon zien. In het begon vond ik het wel een beetje eng, want was de stroming misschien te sterk of waren er veel rotsen? (aangezien het toch verboden is..). Maar nadat wat anderen al een duik hadden genomen, durfde ik het toch aan en uiteindelijk hebben we er een hele tijd gezwommen. Toen we weer beneden kwamen en zagen hoe ontzettend toeristisch het daar was, moesten we stiekem toch wel lachen en waren we heel blij dat we daar niet meer tussen hoefden te zwemmen!

De volgende dag vertrok ik naar Nong Khiaew samen met Denise, een Nederlandse meid die ook mee was naar de waterval. Nong khiaew is een klein dorpje in het noorden van Laos, waar heel goed het lokale leven te zien is. Zo sliepen we in een guesthouse, die tegenover de school lag. De muren van de klaslokalen bestonden uit enkele houten planken, waardoorheen je de kinderen in de klas kon zien zitten. En 's middags zag je alle kinderen nog lang met elkaar spelen (die kinderen lijken zich hier met alles te kunnen vermaken).
Vanaf Nong Khiaew hebben we een dag een trekking gedaan. We gingen met een boot naar een dorpje, waar ons een flinke klim omhoog stond te wachten, om uiteindelijk bij een grot uit te komen. Het had die nacht geregend, wat het best eng maakte. We moesten namelijk via geïmproviseerde zand trappen en over rotsen naar boven klimmen. Gelukkig was de gids heel behulpzaam en zijn we uiteindelijk allemaal heelhuids boven (en beneden) gekomen. Het uitzicht dat we bovenaan de top hadden, was deze klim zeker waard! Hierna vertrokken we met de boot naar een ander klein dorpje, waar we vrolijk begroet werden door wat kinderen. Hier maakten we een tocht door de groene landschappen en door de jungle. Na heel wat riviertjes over te hebben gestoken, kwamen we bij een waterval. Ik denk dat ik niet meer snel onder de indruk zal zijn van een waterval, nu ik de Kuang si falls heb gezien. Maar de weg naar de waterval zelf was echt super mooi, met uitzicht op de groene bergen, met wilde dieren om ons heen en er was geen enkel geluid van verkeer te horen.

De ochtend erop vertrok ik weer naar Luang Prabang, om hier een nachtje te overbruggen, om de volgende dag verder te gaan naar Vang Vieng. Mijn eerste avond in Vang Vieng had ik bij de Sakura bar afgesproken met een Finse jongen, die ik ook al in Thailand had ontmoet. Leuk om weer een bekend gezicht te zien, nu ik we weer alleen verder gereisd was. In deze bar schonken ze van 8 tot 9 gratis whiskey en was er van 9 tot 10 happy hour. Hierna begon het feestje pas echt en ging iedereen de dansvloer op. Hier heb ik een tijd tussen allemaal Koreanen staan dansen, die blijkbaar echt wel van een feestje houden!

De dag erna gingen we met een groep, die we die nacht bij elkaar hadden verzameld, tuben over de Mekong. We kregen allemaal een rubber band, waarmee je de rivier op ging, om vervolgens bij de eerst volgende bar te stoppen. Voordat we überhaupt het water in waren geweest, waren we al bij de eerste bar aangekomen. Hier werden we verwelkomt met een gratis shotje whiskey. Ondanks de kater die iedereen toch wel voelde van de avond ervoor, konden we dit natuurlijk niet weigeren. En zo beloofde het weer een mooie dag te worden, wat het ook zeker was! Uiteindelijk hebben we denk ik meer dan 3 uur in de bars doorgebracht, en nog geen uur op het water. Dus van tuben was niet echt sprake, maar dat maakte het zeker niet minder leuk. In de avond belandden we weer bij de Sakura bar, waar we bij het kampvuur weer gratis whiskey kregen. De whiskey kwam me ondertussen wel m'n neus uit, dus toen werd het tijd om heerlijk te gaan slapen.

De dag erop wilde ik toch wel iets zien van Vang Vieng, dus ben ik naar een grot (de lusi cave) gelopen. Toen ik hier na een wandeltocht door de jungle aan kwam, kreeg ik een zaklamp en mocht ik in m'n eentje naar boven klimmen om de grot in te gaan. Toen ik de grot binnen ging, leek het erop dat ik de enige in de hele grot was. Dus ik was best bang, het was namelijk een enorme grot (er leek gelukkig wel maar 1 weg te zijn) en het was pikdonker. Maar aangezien ik al zo'n 3 km in de hitte naar de grot had gelopen, weigerde ik om terug te gaan. Dus toen ben ik gewoon verder de grot in gaan lopen, en na zo'n 15 minuten kwam ik uiteindelijk 1 jongen tegen en toen vond ik het wel tijd om weer terug te gaan. Stiekem wel een beetje trots en ook opgelucht, kwam ik weer veilig beneden en kon ik weer aan m'n tocht terug beginnen.

Na een rustig avondje in Vang Vieng, was het tijd om verder te gaan. Dus de volgende dag vertrok ik samen met een Nederlandse meid en een Finse en Duitse jongen naar Tha Khaek. Hier kwamen we pas om half 2 's nachts aan. We hadden niks geboekt, dus moesten toen nog op zoek gaan naar een slaapplek.. Het bleek hier echt uitgestorven te zijn rond dat tijdstip. Nadat we de eigenaren van een hotel hadden gewekt, konden we hier gelukkig overnachten! (We waren al bang dat we in het geld automaat hok moesten gaan overnachten).

De ochtend erop vertrokken we alweer vroeg naar Khonglor, wat uiteindelijk ook nog een reis van zo'n 6 uur (waarvan 3 uur in een volgepakte tuk tuk) bleek te zijn. Deze nacht bleven we bij een familie slapen, die die avond voor ons had gekookt. Voordat we begonnen met eten, kregen we allemaal een bandje om onze pols geknoopt en werden er een soort van gebeden gezegd, waar we allemaal niks van snapten. Maar het idee was wel heel leuk. Na het eten hebben we een kampvuur gemaakt bij de rivier, waarin allemaal kinderen aan het vissen waren. Dit deden ze door met een lamp in het water te zwemmen en de vissen een stroomschok te geven met een soort stok met 2 pinnen eraan. We vroegen ons af hoe veilig dit zou zijn, maar het leek allemaal goed te gaan en voor hen is dit dagelijkse kost. Een aantal kinderen die uit de rivier kwamen, gingen bij ons kampvuur zitten om op te warmen en lieten ons de vissen in hun rieten mandje zien. In combinatie met de mooie sterrenhemel die te zien was, zal ik dit moment niet snel meer vergeten!

De dag erna gingen we eindelijk doen waar we eigenlijk voor waren gekomen: naar de khonglor cave. Dit was een enorme grot, waar we met een bootje doorheen voeren. Aangezien het nu het droge seizoen is, kwamen we soms vast te zitten met de boot en moesten we eruit om hem verder te duwen. Het was hartstikke donker, en met maar 1 zaklamp was dit soms nog een heel avontuur. De grot was echt énorm, wat het een beetje onwerkelijk en sprookjesachtig maakte.

Nog onder de indruk van de grot, begonnen we dezelfde dag alweer aan onze reis naar het zuiden van Laos. Dit beloofde een lange reisdag te worden. Eerst in een tuk tuk, toen in een bus en een stop van een paar uur in tha khaek. Hier belandden we op een soort lokaal festival, waar kinderen dansten en waar allemaal kraampjes te vinden waren. Hadden we toch geluk dat we dit nog even mee konden pakken!
Om 12 uur 's avonds vertrokken we met de bus naar Pakse, waar we in de ochtend aankwamen. Eenmaal in Pakse aangekomen, was ik het helemaal zat. Ik had een gat in m'n broek en snee in m'n bil, omdat er een pin uit de stoelleuning stak. Ik was me tijdens de busreis steeds slechter gaan voelen, ik was die middag m'n vest verloren en was ontzettend moe van al het reizen. En toen bleek dat we vanaf Pakse ook nog meer dan 2 uur in een tuktuk moesten zitten, om bij onze bestemming uit te komen. Je kunt je wel voorstellen dat ik echt ontzettend blij was, toen we eindelijk aankwamen bij onze bestemming: Don Det. Don Det ligt in de 4000 eilanden, hier zouden we de komende dagen verblijven.

In Don Det heb ik het lekker rustig aan gedaan. De eerste dag heb ik samen met Lisa, de Nederlandse meid die ik al in Vang Vieng had ontmoet, een fiets gehuurd. Hiermee zijn we naar een ander eiland gefietst, op zoek naar een waterval, die we uiteindelijk pas op de terugweg (fietsend door de jungle) vonden. Onderweg hadden we ergens geluncht, waar we een heel mooi uitzicht hadden op de rivier en Cambodja.
De volgende dag bestond uit een beetje zwemmen, een water/modder gevecht met de lokale kinderen en een boottocht naar een eilandje. Op dit eilandje gingen we BBQen en zagen we de zonsondergang. Echt een perfect dagje voor een temperatuur van 38 graden..
De laatste dag in Don Det gingen we een boottocht maken, op zoek naar de zeldzame Irrawaddy dolfijnen. Na hier en daar een glimp van een dolfijn te hebben opgevangen, bracht onze gids ons langs een waterval, wat eigenlijk meer een stroomversnelling was. Hier konden we wel heerlijk een duik nemen, wat je het liefst iedere 5 minuten wilt doen met de hitte hier op het moment. Die avond belandden we bij een bar met 'all you can eat bbq', waar allemaal westerse mensen zich vol zaten te proppen. En wij deden vrolijk mee, want wat westers eten zo af en toen is toch wel heel lekker!

De volgende ochtend ben ik vroeg vertrokken naar Cambodja. Vergezeld door Denise, met wie ik samen in Nong Khiaew was, en die ik heel toevallig in Luang Prabang, Vang Vieng én Don Det weer was tegen gekomen. De reis naar Siem Reap, de eerste bestemming in Cambodja, was ontzettend lang en vermoeiend. Ik denk dat het bijna 3 uur heeft geduurd om überhaupt de grens over te komen, omdat het allemaal 1 grote corrupte bende was. Tijdens deze reis was ik begonnen met het schrijven van dit verhaal, ondertussen is het al de volgende dag en zit ik lekker bij het zwembad van mijn hostel! Vanavond gaan we naar een traditionele dansvoorstelling kijken en morgen gaan we het beroemde Angkor Wat en de omliggende tempels bezoeken. Dit schijnt echt super indrukwekkend te zijn en hier kijk ik dan ook heel erg naar uit!

Ik denk dat mijn verhaal nu wel weer lang genoeg is haha. Ik zal proberen nog wat foto's erbij te uploaden!

  • 17 Maart 2016 - 11:37

    Irene:

    Geweldig Manon, wat je allemaal beleefd en ziet. Ik heb bewondering hoe je het allemaal aandurft. Ik hoop nog even van je verslagen mee te genieten en wens je nog een mooie avontuurlijke reis toe. Ik weet dat er nog heel wat moois in het verschiet ligt.
    Groetjes,
    Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 27 Dec. 2015
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 3037

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 30 April 2015

Backpacken in zuid-oost Azie

Landen bezocht: