Chiang Mai, Pai en Chiang Rai! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Manon Verheijen - WaarBenJij.nu Chiang Mai, Pai en Chiang Rai! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Manon Verheijen - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, Pai en Chiang Rai!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

19 Februari 2016 | Thailand, Chiang Mai

Mijn Thailand avontuur zit er alweer bijna op, morgenochtend zal ik namelijk om 6 uur vertrekken richting Laos! Wanneer ik de grens over heb gestoken, zal ik 2 dagen met een slowboat over de Mekong varen. Met een overnachting in Paksbeng, zal ik uiteindelijk zondag aankomen in Luang Prabang.

De tijd in Thailand is echt voorbij gevlogen! In mijn vorige verslag vertelde ik dat ik net in Chiang Mai aan was gekomen. Hier heb ik uiteindelijk 4 nachten doorgebracht. Ik ben een dag naar het Elephant Retirement Park geweest, waar mishandelde olifanten worden opgevangen. Hier mochten we de olifanten voeren en wassen. Heel leuk om zo dicht bij de olifanten te zijn en vooral de olifant van nog maar 9 maanden oud was heel schattig! Maar ik moet zeggen dat ik toch een beetje een dubbel gevoel had bij het park. Ik wilde namelijk eigenlijk naar het Elephant Nature Park, dat echt bekend staat om de goede opvang en behandeling van olifanten. Dit park was echter vol geboekt, dus toen belandde ik in dit park, dat nog maar 2 jaar bestaat. De olifanten hadden hier nog steeds niet echt vrijheid, een deel van hun tijd brengen ze namelijk door in houten kooien. Blijkbaar willen ze hier nog verandering in brengen, door extra grond te kopen en een hek te bouwen. Hier hebben ze echter nog niet genoeg geld voor, dus werd ons aan het einde van de dag om een donatie gevraagd. Dit vertikte ik aangezien ze al erg veel geld vragen voor zo'n dag (of misschien ben ik gewoon een gierige Nederlander) en ze voor mij gevoel een beetje misbruik maakten van groepsdruk (echt bijna iedereen doneerde uiteindelijk, terwijl ze hier eigenlijk niet zo blij bij keken). Kortom voelde dit niet helemaal goed, maar de olifanten zijn hier in ieder geval in betere handen, dan in het circus of als toeristen vervoerder.
De tweede dag in Chiang Mai ben ik samen met Gina, met wie ik samen naar Chiang Mai was gegaan, de stad gaan bekijken. We hebben wat tempels bekeken, die steeds meer op elkaar beginnen te lijken, nu ik er al zoveel heb gezien. Ook hebben we op wat markjes gelopen, onszelf verwend met een pedicure en hebben we lekker gegeten.
Die avond zijn we samen met een Duitser en Venezuelan op een lokale markt gaan eten, waarna ik samen met de Duitser in een bar belandde. Dit leek 'the place to be' te zijn in Chiang Mai. Op het moment dat we ons tussen de feestende mensen waagden, viel het me op dat bijna iedereen al aangeschoten of dronken was. Ik denk dat het toen 11 uur 's avonds was. Omringd door dronken mensen was het erg leuk om het nachtleven van Chiang Mai te ontdekken. Zo heb ik de Aziatische Justin Bieber gespot en werd ik een soort van versierd door een dronken Aziatisch meisje. Toen het feest om 1 uur al afgelopen bleek te zijn, snapte ik waarom iedereen blijkbaar al vroeg was begonnen met feesten. De feesten hier eindigen namelijk allemaal rond middernacht. Tijd om naar m'n hostel te gaan!
Mijn 3e dag in Chiang Mai ging ik een zipline tour doen door de jungle. Ik zat in een groep met allemaal chinezen en een Duitse man. Wat uiteindelijk erg gezellig was! Zo wilde een Chinese vrouw erg graag met me op de foto en dwong ze haar man om ook met mij op de foto te gaan. Verder was ik de 'first lady', wat in hield dat ik alles als eerste uit mocht proberen (dus eigenlijk testen of alle touwen inderdaad wel goed vast zaten haha). Via de touwen gingen we van platform naar platform en zo heb ik een deel van de jungle kunnen zien! Een erg mooie en gave ervaring.
De 4e dag in chiang mai ben ik 's ochtends vroeg opgestaan om Wat phra that doi suthep (de tempel op de berg) te bekijken. Een lange trap omhoog bracht je bij deze mooie tempel. Ontzettend veel monniken liepen hier in de buurt en er waren erg veel biddende mensen, erg bijzonder om te zien. Ik had totaal geen spijt dat ik hiervoor vroeg was opgestaan! Het was alleen een beetje jammer dat ik op de heen en terugweg opgelicht werd door de chauffeurs van de songtaew (rode trucks). De man van de heen weg had me wijs gemaakt dat hij me heen en terug zou brengen, wat niet het geval bleek te zijn. De man op de terugweg zette me af op de verkeerde plek, waar hij me zei dat ik maar met een andere truck verder moest gaan..
Aan het einde van middag ben ik vertrokken naar de volgende bestemming: Pai. Na een heftige rit door de bergen met alleen maar haarspeldbochten (waar ze met volle snelheid doorheen rijden), kwam ik om 7 uur 's avonds in het dorpje aan. Anders dan op alle andere plekken waar ik tot nu toe was geweest, was hier geen enkele taxi of tuk tuk chauffeur, die aandrong om je naar je hostel te brengen. Daar stond ik dan in het donker met mijn backpack, geen idee hebbende waar ik naar toe moest. Ik was namelijk niet zo slim geweest om van tevoren, toen ik nog WiFi had, de route naar mijn hostel uit te zoeken. Dus toen ben ik maar rond gaan vragen naar taxi's. Uiteindelijk belandde ik bij een oude Thaise man in de auto die me tegen betaling naar mijn hostel bracht. Hier was ik erg blij mee, ik weet namelijk niet of ik mijn hostel in de rimboe anders had gevonden. In dit hostel waren de bedden van bamboe gemaakt en had ieder bed een eigen klamboe, wat wel nodig was aangezien deze 'schuur' geen deur had en werd omgeven door rijstvelden en een soort vijver. Een erg mooie plek om 's ochtends wakker te worden!
De volgende dag ben ik samen met 2 Nederlanders, een Canadees en een Zweed naar the lod cave (een grot) geweest. Hier zijn we op de scooter naar toe gegaan, want om dingen in Pai te kunnen bekijken ben je eigenlijk wel genoodzaakt om een scooter te huren. Dit vond ik in eerste instantie toch een beetje eng, aangezien je erg veel gewonde mensen ziet lopen in Pai. Behalve dat ik toen ik wegreed bij het verhuurbedrijf, bijna een menigte mensen in reed omdat de scooter nogal opgevoerd bleek te zijn (en dus bij een beetje gas al vooruit schoot), ging het best goed! De weg naar the lod cave was wel een groot avontuur, met allemaal haarspeldbochten en stijle bergen. Eén keer ben ik (zachtjes) in de berm beland met mijn scooter. De jongen voor mij ging, na een bocht te hebben genomen, plotseling heel sloom de helling op rijden. Mijn wiel was daardoor ingesloten tussen zijn scooter en de berm, waardoor ik nergens anders heen kon dan de berm in, dus daar ging ik.. Meer geschokt was ik toen deze jongen terug kwam rijden om te helpen, waarbij hij totaal vergat dat hij links moest rijden en niet rechts. In de bocht kwam er een tegenligger aan, waardoor hij hard viel en dit ging echt maar net goed.. Maar zijn reactie was: 'oh gelukkig heb ik mijn scooter verzekerd', waarna hij op sprong en riep 'that was awesome!'. De vreemdste reactie die ik ooit heb gezien, waardoor dit de rest van de dag voor veel gelach in de groep zorgde.
The lod cave zelf was erg mooi! Een hele grote grot, waar we onder andere met bamboe bootjes doorheen gingen, terwijl we de vele vissen konden voeren. Aan het einde van de middag hebben we nog een waterval gezien, die helaas niet zo indrukwekkend was. Het was meer een waterstraaltje, doordat het hier nu het droge seizoen is. In de avond belandde ik met een groep mensen op een hippiefeestje bij een hostel. Hier heb ik mijn ogen uitgekeken! En toen dit feestje voorbij was, belandde ik bij een hippie bar genaamd 'don't cry', waar iedereen rondom een kampvuur zit. Hier moeten mensen huilen van de rook, dus vandaar de naam 'don't cry'. Toen ik bij het kampvuur in slaap zat te vallen, werd het tijd om naar mijn hostel te gaan.
Mijn 2e dag in Pai ben ik naar de hot water springs gegaan. De weg hiernaartoe was erg mooi en ontzettend stijl! Terwijl ik heel voorzichtig de hellingen trotseerde, was ik ontzettend aan het genieten van het mooie uitzicht op de rijstvelden en de bergen. De hot water springs zelf waren niet heel bijzonder, maar wel leuk om mee te maken. Het natuurlijke water was warmer dan de temperatuur buiten, wat erg apart is aangezien het hier al zo warm is..
Hierna heb ik lekker bij het zwembad van mijn hostel gelegen, wederom met een mooi uitzicht op de bergen en de ondergaande zon. Deze dag realiseerde ik me dat Pai echt wel mijn mooiste bestemming tot nu toe was!
Mijn derde dag in Pai ben ik met 2 jongens uit het hostel op pad gegaan met de scooter. Zo hebben we de Pai canyon gezien, waar we over de stoffige rotsen klommen om uiteindelijk van een mooi uitzicht te kunnen genieten. Ook zijn we naar 'the stone forest' geweest, wat vooral een beetje apart was, omdat het eigenlijk gewoon een soort van uitgedroogd bos is met allemaal grote stenen. Zelf ben ik nog verder gegaan om de witte Boeddha te kunnen zien, hiervoor moest ik een erg lange trap oplopen. Maar ook hier had ik uiteindelijk een mooi uitzicht! Zoals je kunt lezen heb ik in Pai eigenlijk vooral van de mooie uitzichten genoten. Na de witte boeddha belandde ik in een fantastisch eettentje, die me was aangeraden door iemand. Hier heb ik glutenvrij brood gegeten! Daar had ik echt ontzettend veel zin in, aangezien mijn ontbijt en lunch tot nu toe vooral bestaat uit yoghurt, melk, fruit en rijstkoekjes. Ook heb ik hier genoten van zelf gemaakte bananen-chocolade-pinda ijs, ik geloof dat ik nog nooit zulk lekker ijs heb gehad! Deze avond werd er in het hostel een bbq georganiseerd, waarbij ik voor het eerst sinds mijn reis weer aardappels heb gegeten. Gek hoe lekker zoiets dan opeens is. Uiteindelijk belandden we met z'n allen nog in een bar. Hier zittend bij het kampvuur was dit een goede afluister van de dag!

De dag erop was het tijd om naar Chiang Rai te vertrekken. Na een reis van 7 uur kwam ik eindelijk aan in Chiang Rai, 'eindelijk' omdat ik me tijdens mijn reis steeds slechter ging voelen. In chiang rai ben ik zo snel mogelijk op zoek gegaan naar een hotel met een kamer voor mezelf, want het begon er steeds meer op te lijken dat ik een voedselvergiftiging had opgelopen.. Hier kwam ik er ook nog eens achter dat ik mijn bril was verloren, dus mijn dag kon niet meer stuk. Op zo'n moment verlang je toch wel heel erg naar thuis. Gelukkig kon ik me hier redelijk overheen zetten en deze avond ben ik erg vroeg gaan slapen.
De dag erop voelde ik me gelukkig al wat beter en ben ik Chiang Rai een beetje gaan bekijken, waarbij ik onder andere 2 tempels heb gezien. Alleen voelde ik me nog steeds niet helemaal fit, dus ben ik deze avond maar weer vroeg mijn bed in gekropen!
Vandaag ben ik eerst naar een nieuw hostel gegaan, aangezien ik me weer een stuk beter voelde. Ik verheugde me al op het zwembad, deze bleek vandaag echter groen te zijn, omdat ze vanochtend besloten om hem schoon te gaan maken. Dus dat was een beetje pech hebben. Ook in dit hostel zijn ze erg goed in misbruik maken van toeristen, ze boden me namelijk een taxi service naar de witte tempel aan van 500 baht. Dit is echt belachelijk duur, dus uiteindelijk ben ik in een half uur naar het busstation gelopen en ben ik uiteindelijk voor 50 baht (€1,25) op en neer gegaan. Ik begin steeds beter door te krijgen hoe het hier met de toeristen prijzen werkt en hoe ik daar een beetje onderuit kan komen. Toch wel erg fijn, aangezien dit veel geld kan schelen. De witte tempel was erg mooi! Erg ander anders dan de tempels die ik tot nu toe heb gezien, dus dit was zeker een bezoek waard.

Op dit moment zit ik in mijn hostel, waar ik mijn kamer deel met Geordie Shore achtige mensen uit Engeland. Ik heb al gemerkt dat het ze echt niks kan schelen of iemand wil slapen of niet, dus ik ben erg benieuwd hoe ze vannacht terug komen. Voor mij word het straks ook tijd om te gaan slapen, het is hier nu namelijk half 11 's avonds en morgen word ik om 6 uur door de bus opgehaald om naar Laos te vertrekken. Ben erg benieuwd wat Laos me gaat brengen, maar dit zullen jullie wel lezen in mijn volgende verhaal!


  • 24 Februari 2016 - 08:04

    Harmke:

    Super gaaf, Manon! Als ik dit lees, mis ik Pai ook wel weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 27 Dec. 2015
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 3050

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 30 April 2015

Backpacken in zuid-oost Azie

Landen bezocht: